ensimmäinen ostoskeskus valloitettavana

pe 18.2.2011
lento Hanoi – Guangzhou

Meillä oli aamuherätys viideltä. Kun kolistelimme rinkkojen kanssa hotellin ala-aulaan, se oli pimeänä ja respan nuoret pojat nukkuivat suloista unta lattialla patjalla. Silmiään hieroen toinen heräsi hoitelemaan meidät matkaan. Minulla on vatsanahka piukeana koko matkan ajan, sillä erehdyin tarkistamaan vielä sähköpostin. Orbitz ilmoitti iloisesti, että se on noteerannut lentomuutoksemme, uusi lento on buukattu huomisaamuksi! Kääk.

Onneksi kentällä kaikki sujui hyvin ja me pääsimme aikataulussa matkaan. Lento kesti puolitoista tuntia. Lähtiessä oli koleaa, mittarissa + 17. Guangzhoussa (Kanton) oli tosi kylmä. Arvelin kuulevani väärin, kun lentokoneessa kerrottiin, että lämpötila perillä on +11 astetta. Ja me kun luulimme olevamme lämpimissä maissa. Tosin viestit kotisuomen paukkupakkasista vähän lohduttivat.

Kulttuurishokki oli melkoinen, kun saavuimme hotellille. Overseas Chinese Friendship Hotel sijaitsee Tianhen alueella valtavien pilvenpiirtäjien keskellä. Useita isoja ostoskeskuksia löytyy kävelymatkan säteeltä. Kävimme lounaalla hotellin ravintolassa, jossa kuvakirjojen ja pari englannin sanaa taitavan tarjoilijan avulla valitsimme ensimmäisen aitokiinalaisen aterian. Kantonin keittiötä kehutaan erinomaiseksi. Lounaskokemus ainakin oli mahtava.

ensimmäinen kiinalounaamme: tofupataa, wokkikasviksia ja paahdettua ankkaa

Raskaiden päiväunien jälkeen kiersimme lähimmän ostoskeskuksen, jossa kerroksia riitti. Mielenkiintoisin oli ilman muuta ruokaosasto, joka päihitti mennen tullen Stockan Herkun.

kaupunkinäkymiä

la 19.2.2011

Guangzhou-päivä
Aamulla satoi. Ensimmäisen kerran matkan aikana kaivoimme sateenvarjot esiin ja lähdimme valloittamaan kaupunkia. Aloitimme metrosta. Saimme pikakurssituksen lippuautomaatin käytössä. Sen jälkeen jo pärjäsimme. Tekstit olivat sekä kiinaksi että englanniksi, onneksi. East Railway Station sijaitsee hotellimme lähellä, vain yhden pysäkkivälin päässä. Varauduimme lippujonoihin, joita ei ollut. Saimme nopeasti ostetuksi junaliput huomiseen keskipäivän junaan, joka menee suoraan Hongkongin Kowloonin asemalle. Hinta oli 190 Hongkongin dollaria, eli 19 euroa hengeltä. Matka-aika on pari tuntia.

Nyt kun kaikki varaukset loppulomalle oli tehty, olimme aika huolettomalla mielellä. Matkustimme metrolla Guangzhoun vanhaan keskustaan, 11 pysäkinväliä. Päivä kului leppoisasti Shamian saarella, jossa oli hurmaava veistospuisto sekä runsaasti matkamuistomyymälöitä.

veistospuistossa oli huumoria

Kiertokävelymme jatkui vanhoille kauppakujille, joissa oli myytävänä mitä vain. Hämmästelimme kiinalaisia yrttejä, kuivattua ginsengiä, merihevosia, liskoja, eläviä koiranpentuja, bonsaipuita, akvaariokaloja. Luettelosta ei tulisi loppua, jos vain tietäisin mitä kaikkea näimme.

kauppakujilla oli myytävänä kuivattuja meritähtiä

ja merihevosia

ja eläviä koiranpentuja – mustavalkoinen hurmuri takarivissä on aivan selvästi Pekku-koiramme reinkarnaatio

Lounasaikaan kokeilimme katukeittiötä, joka tarjosi herkkuja osteribaarista alkaen. Jussi, joka on ihastunut ankkaan, sai tulisen nuudelikeiton. Minä valitsin vegekojusta lautasen, jossa oli valikoima erilaisia pikkuannoksia soijamakkaroiden kera. Taisimme tehdä ennätyksen, sillä ruokailu maksoi yhteensä alle euron!

kiinalaisia mallinukkeja

Koska meillä on näin lyhyt vierailu Kiinan puolelle, innostuimme tekemään tuliaisostoksia. Minä sain ikioman kiinalaisen leimasimen, johon tyttö kaiversi nimeni mallin mukaan. Kiitos vain kulttuurikeskus Caisan kiinalaisten tussimaalauksen opettajien, joilta malli oli peräisin. Kaivertaminen kesti pari tuntia, mutta oli sen arvoista. Leimasin ja punaväri maksoivat yhteensä 10 euroa, ei paha. Ostimme myös upean mahjong-pelin, jonka nappulat ovat käsintehdyt. Tingimme ansiokkaasti, sillä täällä on uuden vuoden jälkeen alennusmyyntiaika. Hinta putosi puoleen ja maksoimme siitä vain 20 euroa. Kiinalainen paperimassanaamio maksoi 2,5 euroa ja Jussin uusi kello 2 euroa. Lupasin raportoida edellisestä Hongkongista ostetusta. Se kävi aikaa kokonaista kolme päivää, tosin sekuntiviisari putosi paikaltaan heti ostopäivänä. Toivottavasti Kiinakello kestää loppulomamme.

Nyt vietämme jo viimeistä Kiinailtaa. Minua polttelee eilen ostoskeskuksessa näkemämme sushijunaravintola. Yanimme ovat aika vähissä, joten kaikki riippuu siitä, voiko junanvaunut maksaa luottokortilla.

su 20.2.2011
junamatka Guangzhou – Hongkong
Sushijuna kiiti illalla vilkkaasti. Ravintola oli täpötäynnä, mutta jälleen kerran mahduimme mukaan. Pieni budjetti riitti kuin riittikin makoisaan iltapalaan. Varoimme visusti ottamasta kalliita lautasia, sillä lasku muodostui lautasten määrän ja värin mukaan.

Nyt Kiinaseikkailumme on loppusuoralla. Edessä on vain kiinalainen aamiainen (aika outo, haaleaa riisikeittoa pikkelsin kera, nuudeleita, höyrytettyjä pullia, liivatekakkuja - no löytyy sieltä kananmunia, paahtoleipää ja erinomaista kahviakin), rinkkojen pakkaus ja metromatka itäiselle rautatieasemalle. Hongkongin pikajuna lähtee 12:12. Meillä on perillä aikaa runsaat kaksi vuorokautta. Ajattelimme vain rentoilla, sillä kiersimme alkulomalla kaikki päänähtävyydet. Ehkäpä teemme vielä laivalla päiväretken Macaoon. Paluu Suomeen on varhain keskiviikkoaamuna.

Olemme kolmen viikon aikana ehtineet nähdä ja kokea niin paljon uutta, että sen sulatteleminen vie aikansa. Olen tainnut kirjoitella blogia turhankin laveasti. Onneksi retkikuvauksistamme selviää ihan vain kuvia katselemallakin. Olemme entistä vakuuttuneempia, että Aasia on lempikohteemme jatkossakin. Tosin päätimme, että näin pohjoiseen emme enää tule talvisaikaan. Jussin lämpökerrasto on ollut tarpeeseen. Minä olen nyt viimeisellä viikolla kerrospukenut kaikki varavaatteetkin ylleni. Hämmästelen, miksi rinkka on puolillaan hellevaatteita.

Jos Hongkongin hotellissamme ei ole kunnon nettiyhteyttä, päivitän viimeisten lomapäiviemme kokemukset vasta kotona. Toivotan kotisuomeen hyvää hiihtolomaviikkoa.
Lena ja Jussi, vielä hetken kiinatunnelmissa